Sundström Travel Logo

Khao Lak - Känslosamt återbesök till Khao Lak

Thailand (Khao Lak) 2006-09-09

Klockan 10.20 den 26:e december 2004 slog Vågen in mot stranden i Khao Lak och vi har under hela resan planerat att komma tillbaka till Khao Lak och söka upp våra vänner som överlevde tsunamin och se hur de har det nu.

Men innan vi kom hit blev vi bestulna!!

Vi tog en lång promenad på stranden i Khao Lak för att se hur mycket som förändrats efter tsunamin. Klicka för större bild.Ja, så har det då hänt!! Även oss professionella turister! Efter en mardrömsresa från Siem Reap till Thailändska gränsen (6 timmar på en superguppig väg med en helt sönderskakad minibuss där delar av taket föll loss och där det var stora hål i golvet, sätena som hade lossat från golvet och där det kom in sand ÖVERALLT, vi och bagaget var helt rödbruna och ovanpå detta mådde Eva illa) så bytte vi i Thailand till en stor lyxbuss med fungerande AC.

Skönt tyckte vi.....ända tills vi kom fram till Bangkok då bagaget lyftes ut på gatan med en rasande fart och bussen försvann, vi fick tag i en taxi till Silom City Hotel och skulle duscha av oss dammet (välbehövligt) och byta kläder (till annat än rödbrunt) då Eva upptäcker att någon varit i hennes stora ryggsäck..

Vi kollar vår packning blixtsnabbt och konstaterar att allt är mycket noggrant genomgånget men att det "bara" saknas två kreditkort. Vi spärrar dom direkt, tack Föreningssparbanken för fin service! och de verkar inte ha hunnit med att använda dom.

Det har alltså suttit folk i det ovanligt stora lastutrymmet på bussen och gått igenom allas bagage och vad vi kan se koncentrerat sej på kort, smycken och pengar. Vår dykdator, dykhus till kameran osv. är kvar. Vi brukar på flit fördela våra värdesaker i olika väskor (och smycken har vi inte med oss!) så det är ingen katastrof för oss. Vi har andra kort. Och förresten håller pengarna ändå på att ta slut *ler*.

Vi konstaterar att vi verkligen haft tur under ett helt år. Får senare veta att det verkligen är ligor och att det gäller speciella bussar från gränsen. Otur att vi skulle ta just en sådan......Nu vet vi att det är säkrare att ta en "statlig" buss med nr på. Använd er inte av bussbolaget Neak Krorhorm i Siem Reap!! Ja, så det blir en sen middag i Bangkok och Eva mår bättre, skönt.

Vet ni, vi har ett favorit cheesecake ställe i Bangkok!!! "Secret Recipe" på Silom Road, så det blir vår lunch innan vi flyger med Air Asia till Phuket.

Olof Carlson på Poseidon Bungalows. Klicka för större bild.Olof Carlson, på Poseidon Bungalows hämtar oss på Phukets flygplats och kör oss upp till Khao Lak. Han har varit vår kontakt med Khao Lak sedan Tsunamin och vi har träffat honom några gånger innan tsunamin 2004. Det har regnat mycket här (ja, det är regnsäsong nu) så Poseidon Bungalows har stängt för tillfället.

Vi bor en natt ganska nära "vår" supermarket men flyttar till Nang Thong Bay Resort där vi får en seaside bungalow (40 m till havet) med ALLT (fläkt, AC, toa, varmvatten, kylskåp osv.) för 1.000 baht (ca 200 kronor)!! Duschen är ute, fast inne om ni förstår? vi duschar i månskenet under bar himmel, underbart!! Här finns en härlig pool, bra restaurang och personalen är jättegullig. Vi brukade äta har ibland innan Tsunamin och restaurangen är på ungefär samma ställe.

Dessutom är Hotellchefen Chitladda Sornin (Jist), som först visade oss runt, släkt med Khanittha som drev Garden Beach Resort. Kul! Stället kan varmt rekommenderas så kontakta Jist för bokningar och andra upplysningar.

Vi tar en låååång promenad utmed beachen och även om beachen ser helt annorlunda ut och inga gamla byggnader finns kvar kan vi orientera oss (Ja, kanske Anders mer än Eva...). Det byggs för fullt och dom flesta ställena skall öppna i december så har arbetas det treskift minsann.

Garden Beach och Andaman som ägs av samma familj håller på att bygga nytt och det ligger lika fint som förut fast nu kommer det kosta mer än 500 bath (under 100 kronor) per natt! Det är slut med "billigt" boende här nu. Alla bygger med pool, AC osv. osv.

2 kilometer från stranden ligger polisbåten och den är som synes stor. Klicka för större bild.Vi är nu borta vid Nya Ayara Villas och det var här våra vänner, Familjen Kihlblom, bodde och försvann, alla fem, med Tsunamin 2004. Vi skulle ha firat Nyår ihop här i Khao Lak 2004.........sitter nu och tänker på dom på "deras" restaurang medan solen skiner – eller är det Kihlblommorna som meddelar att de är OK däruppe. Alla våra Änglar är med oss..........................

Här runt Ayara Villas och gamla Mais Quiet Zone är det helt platt och det fanns ingenting som stoppade vågen. Överallt finns nu varningstorn och högtalare och skyltar som talar om evakueringsvägar upp i höjden. Vi konstaterar att det nu måste vara väldigt säkert, Khao Lak ur ett tsunami perspektiv, och önskar samtidigt att utrustningen skulle ha funnits på plats 2004!!

På vägen tillbaka går vi förbi den stora Polisbåten som åkte med vågen 1,5 km upp på land. Vi förstår vilka krafter det var. Ja, det blev en lång promenad fylld av minnen. Strålande sol hela vägen - bonus med tanke på att det är regnperiod nu.

Och mer sol får vi, härligt! Vi lyckas tillbringa flera dagar vid poolen och vid havet. På kvällarna tar vi en drink på vår veranda och njuter av solnedgången. Ni som varit här med oss, kommer ni ihåg hur vackert det var? Det är det fortfarande!! En kväll kommer Olof förbi och tar en öl med oss. Han hälsar så gott till Er alla han mött!!

Det känns bra att bara vara här igen och spendera våra pengar hos dom som verkligen har haft det tufft i två år. Vi handlar lite smågrejor och några T-shirts för mycket, av solidaritet, och när det kommer till prutningen håller vi igen.

Vi är så glada att återse Nam igen! Alla vi svenskar som bott på tidigare Garden Beach skickar en hälsning och lyckönskningar med Khao Lak Andaman Resort. Klicka för större bild.Vi har träffat “Nam”, eller Khanittha som ni kanske mer känner henne som, och hon visar oss runt på sitt nya ställe; Khao Lak Andaman Beach Resort, som öppnar i december. Det kommer att bli jättefint, men just nu är det en byggarbetsplats. Restaurangen ligger på exakt samma ställe som förut. Nam berättar också mycket om Tsunamin, hur hon “flög” upp med vågen (och hade tur med nästan inga fysiska skador), och att dom fortfarande inte hittat hennes syster.

Hon är väldigt glad att se oss och vi märker att hon längtar till att börja arbeta igen, så kom hit, här är fortfarande ett paradis!!!!

Och glöm då inte att ge henne en stor kram från oss!!

Många kramar från era professionella turister