Sundström Travel Logo

Machu Picchu - Inkariket med höjdpunkten – Machu Picchu

Peru (Cusco and Machu Picchu) 2005-12-06

EvAnders framför den pampiga vyn över Machu Picchu. Klicka på bilden för att förstora.Den 3:e december är det väckning 05.30 för färd mot Inkariket och huvudstaden i Inkariket - Cuzco. Att åka med Thabela Travel är en fantastisk kunskapsresa där Karin och hennes kunniga guider ger oss information hela tiden – även under bussresan klockan 7 på morgonen berikas vi med information om det som är aktuellt att prata om för tillfället.

Flygresan över Anderna är enastående och efter en mycket spännande landning bland höga bergstoppar (det är inte ofta man har berg över sig och vid sidan om flygplansfönstret när man flyger!!!) landar vi på 3.300 m.ö.h i Cuzco.

Det känns att luften är tunn när vi landat och när vi inkvarteras på Casa Andina Plaza, som ligger mitt i centrum vid Plaza de Armas, så bjuds det på cocaté direkt. Skall man verkligen dricka cocaté kanske du undrar?!? Ja, det underlättar omställningen till livet på dessa höga höjder och vi kommer de närmaste dygnen att dricka cocaté så fort möjligheten finns och ibland tar vi cocablad i munnen och tuggar!!

Cuzco grundades enligt legenden av den första Inkan Manco Capac på 1100-talet. Platsen döptes till Qosqo, som betyder jordens navel. Inkarikets expansion inleddes på 1400-talet och kom så småningom att sträcka sig från Colombia i norr till Chile i söder.

Vi ser direkt avigsidorna med staden, både de enkla lerhusen med många riktigt fattiga människor som finns i utkanterna av den gamla staden och de mycket påträngande tiggarna och gatuförsäljarna. Indianerna går i sina traditionella dräkter – de är så vackra i sina kläder – se bilderna nedan. Här och på de övriga ställen vi besöker i Inkariket blandas 1600-tal och nutid på ett hmmmm… fascinerade/förbryllande sätt.

Efter en lunch på ett “säkert” (“säkert” – samtliga vi har träffat under vår resa som varit här har blivit magsjuka!!) ställe, åker vi på stadsrundtur. Vår guide Juan Carlos tar oss till Solens Tempel där alla väggar och tak var täckta av guld. Här fanns guldaltare och guldföremål föreställande lamor, barn och majs(!). Spanjorerna rev nästan allt som inkaindianerna byggt men det som finns kvar är oerhört fascinerande – vilken ofattbart välutvecklad arkitektur och byggnadskonst!!

Väggarna byggdes med stora stenblock utan fogmassa och med en sådan precision att inte ens en knivsudd går att sticka in mellan blocken – snillrika kopplingar mellan stenarna gjordes för att vara jordbävningssäkra. Vid jordbävningarna i området har de flesta kolonialbyggnaderna i området gett vika, men inkadelarna har stått intakta ( de som inte revs av spanjorerna!).

Guldet som samlades ihop smältes ned, så mot slutet av 1500-talet var det rent på guld och de flesta inkatempel hade fått ge plats åt kolonialbyggnader.

I katedralen ser vi på kolonisatörernas konst - i många fall utförda av förslavade indianer vilket bland annat märks på tavlan som föreställer Kristi sista måltid där lärjungarna äter inkadelikatessen marsvin!!!

Vi besöker även Sacsyhuaman utanför stadskärnan där spanjorerna besegrade inkafolket 1536. Här finns massiva stenblock, de största väger 125 ton (125.000 kilo!), som bildar ett sicksack mönster och skall symbolisera tänderna på en puma. Staden Cuzco skapades nämligen med formen av en puma där det stora torget placerades vid pumans hjärta och Solens Tempel vid pumans “heliga delar”.

Vi stannar också vid offerplatsen vid Quenqo, ruinerna av Puka Pukara och vattenkaskaderna vid Tambo Machay.

Kvällen avslutas med god buffé på en av stans bästa restauranger där vi bjuds på danshow och lite cocaté innan vi går och läger oss.

Nästa morgon är det tidig uppgång (vi börjar vänja oss) och buss till Urubamadalen – eller inkarikets heliga dal. Vi stannar först vid Chinchero där vi kollar hur indianerna gör sina textilier samt besöker den lokala marknaden. Marknaden har funnits i flera hundra år och här idkas fortfarande den traditionella byteshandeln. Bussen går vidare mot Ollantaytambo där Pizarro och hans soldater mötte hårt motstånd och tvingades retirera. Än en gång slås vi av inkaindianernas fantastiska byggnadskonst och Juan Carlos beskriver på ett raffinerat och initierat satt de symboler inkaindianerna använde sig av och hur solen alltid stod i centrum.

Här, och på alla andra ställen vi besöker, finns monument och byggnationer, urkarvningar på bergen som (med perfekt precision) utmärker sig vid olika tidpunkter för soluppgången på året.

Inkariket byggde på härskarnas kunskaper om solens rörelser på himlavalvet och vid midsommarsolståndet, vintersolståndet, vårdagsjämningen och höstdagjämningen infinner sig de mest spännande fenomen, skuggor och andra tecken!!!

Efter alla fascinerande historier och berättelser tar vi en lunchpaus i dalgången där carpaccio av Alpaca (Lama) blir favoriten!

Ett sista besök på marknaden i Pisac innan vi återvänder till Cuzco där vi tar med familjen Gullbrandsson på Andean Grill vid Plaza de Armas för att äta helgrillat marsvin (ursäkta oss alla djurälskare men det är en delikatess här i Inkariket och vi äter alltid den lokala maten när vi är ute och reser!!) Det smakar ungefär som kyckling.

Resan i Inkariket tar sig till sitt klimax dagen efter när vi 04.30 väcks för att åka med 06.00-tåget till Machu Picchu. Tågresan är vidunderligt vacker och genomförs med lyxtåg med panoramafönster och tar knappt 4 timmar. En slingrande busstur i en halvtimma....... och där är Machu (= gamla) Picchu (= berget). Vi nyper oss i armen for att förstå att vi får uppleva denna mytomspunna stad högt upp på berget.

Varför staden byggdes här och varför på en så svårtillgänglig plats är fortfarande en av världens olösta gåtor. Den amerikanska historikern Hiram Bingham upptäckte ruinområdet 1911 och det tog två år att återerövra inkastaden från djungelns grepp. Läget mellan två bergstoppar gör att dimman och molnen ofta lägger sig i dalgången och bidrar till mystiken. Man tror att Machu Picchu byggdes på 1400-talet av Inka Pachautic och övergavs 100 år senare – varför vet ingen säkert.

Juan Carlos visar oss på detaljer i arkitekturen och symbolerna och visst är det magiskt att få uppleva detta med en så fantastiskt duktig guide.

Vi och Lennart Nilsson (Arkitekt INTE Proffsfotograf) hinner upp till toppen för att se byn under oss innan dimman väller in och regnet börjar falla på oss och staden täcks av molnen – TIMING IS EVERYTHING!!!

När vi återvänder till Cuzco är vi både trötta och otroligt lyckliga att vi fått uppleva detta!

I efterhand har vi fått veta att dagen efter spärrades tågrälsen av strejkande indianer och tåglinjen stängdes under tre dagar med många instängda, förgrymmade turister – sicken tur vi hade!!!

Inkadelen av vår resa avslutas dagen efter med besök i det gamla templet i Raqchi under vår bussresa de 40 milen på hög höjd mot Puno vid Titicacasjön.

I bussen konstaterar vi än en gång att det var ett så rätt beslut att se dessa historiska delar inklusive Galàpagos och Ecuador genom en organiserad resa - vi har sparat såååå mycket tid jämfört med att uppleva detta som backpacker och kvalitén har varit milsvis högre än om vi hade ordnat detta på egen hand - TACK ÄN EN GÅNG KARIN PÅ Thabela Travel!!!!