Sundström Travel Logo

Kerikeri - Adjö till Te Ika A Maui, Nordön, Nya Zeeland

Nya Zeeland (Auckland) 2006-03-14

Kia Ora, för sista gången från Nya Zeeland!

STAND UP & SURF!

Vi kämpade och kämpade och hade SKITKUL, tufft var det men vi lyckades komma upp, ståendes, på brädan några gånger!!!! Peter, vi förstår känslan!! WOW!! Får vi chansen ska vi definitivt prova igen - vi pratar naturligtvis om surfingen i Raglan. Vi höll oss till den grunda delen av viken med våra stora, tunga, lite softare nybörjarbrädor och vi har efter detta den största respekt för de surfare som smidigt och snabbt glider upp på brädan och dansar iväg på vågorna åt höger och vänster!! Här i Manu Bay (Kultfilmen "Endless Summer" från 1966 spelades in här) naturligtvis till vänster! Världens längsta "vänster" finns ju här.

Det var nästan en vecka sedan och faktum är att vi lämnar NZ imorgon. Snyft!!! Nåväl, allt har sin tid och det skall bli kanontrevligt att flyga till Fiji. Det blir 5 veckor där och merparten av tiden är vi på Kadavu och Taveuni - inte så kända öar kanske, för Fiji-resenärer. Men på Sophies inrådan skippar vi Beachcomber, det är FÖR livat där säger hon!! Ni får mer info när vi kommit dit! Mycket dykning lär det bli, kul!! Vi får besök från Sverige minsann! Ska fira Påsk med Daniel (fd. arbetskompis med Eva) och Stefan. Det finns plats för fler, när kommer du/ni?

Avslutningen i NZ var lika kul och trevlig som hela vår resa är och har varit. Vi drog från Raglan upp till Auckland där vi träffade Anna (Kiwi) och Dave (Engelsman) som vi lärde känna på Ilha Grande och Paraty i Brasilien i höstas. Vi åt en härlig (Restaurang-!) middag i Ponsonby och berättade om allas våra reseminnen. De har bestämt sig för att flytta från London och hit till Auckland.

Auckland är inte en stad som imponerar så vi gjorde vad vi skulle = gick på Les Mills och åkte runt lite och kollade stan från bilen. På nJoy i Täby kör vi ju en hel del Spinning och Bodypump och Bodypumpen kommer från det Les Mills som ligger i Auckland så naturligtvis var vi tvungna att besöka Bodypumpens Mecka!! Snacka om stort ställe!!! På Bodypumpen går det säkert in 300 personer och vi körde järnet (med järnstänger igen!) och går det som planerat hinner vi med ett pass senare idag!

Två nätter i Auckland fick räcka och tidigt en morgon satte vi oss i bilen och for norrut mot Bay of Islands. En bit norr om Auckland svängde vi av och hälsade på Kira och Tommy. Kira (och Reece) träffade vi på Koh Lanta för tre år sedan och vi har haft mailkontakt sen dess. Vi sa Hej till Tommy (10 månaders Charmtroll) och bestämde att vi skulle komma förbi och äta några dagar senare när även Reece var hemma (bägge är lärare och Kira är mammaledig).

Senare den dagen kom vi till Kerikeri Farm Stay som Jörgen på Spintab tipsat om. Tusen tack, Jörgen! Ett litet Hostel med tillhörande liten stuga på två rum och kök, där vi fick bo. Mycket trevlig ägare, flickvän, personal och övriga gäster så där blev vi kvar i 4 nätter!!!

Claes, som äger farmen och har sitt hem i Hostelet, är ursprungligen från Sverige men har varit utomlands i 25 år. Han livnär sig som Apelsinfarmare (och på Hostelet) så här fanns det en dj.. massa apelsiner och mandariner utanför huset. Varje morgon gick Eva ut och plockade apelsiner och gjorde varsitt STORT glas med färskpressad juice till frukost.

En dag hjälpte vi Claes att plocka ihop 150 kilo som en kund skulle komma och hämta - det gick på en timme och under tiden berättade han en massa om verksamheten. Visste ni att apelsiner målas och poleras?? Och besprutas förstås, inte Claes dock då han kör ekologiskt, men de vi köper i affären hemma!

På kvällarna grillades det och dukades långbord med de gäster som bodde där - sicket familjärt hostel! Sista kvällen var vi 12 st som bidrog med olika maträtter, Mums!! På dagarna softade vi, löste sudoku, åkte till Paihia, Russell och gjorde en båttur på Bay of Island (åkte naturligtvis till Hole in the Rock) och kollade in Kerikeri. Vi besökte Waitangi där England och Maoris skrev under avtalet mellan England och NZ (Maoris - olika stammar), det sk "Treaty of Waitangi" 6:e februari 1840.

Längre norrut än Kerikeri i Bay of Island blev det inte denna gång. Vi "fastnar" ju hela tiden på mysiga Hostels!!! Får helt enkelt åka tillbaks och se mer av Norra ön. På vägen tillbaka till Auckland stannade vi hos Kira, Reece och Tommy och åt en härlig BBQ innan vi åkte in till vårt Hostel i Ponsonby, Auckland.

Idag tömmer vi bilen (vad mycket vi samlat på oss!!), skickar hem lite grejer, ger bort bilkartor och annat, bränner CD:s, skriver i Min Tur och gör oss beredda för att lämna NZ........med en tår i ögat.....och förbereder oss för mera Sommar!!

Här är det snart höst, lite kallt på mornarna och massor av gula löv på gatorna. Ha det sa bra och.........tänk....... snart har Ni Vår!!